Saturday 10 September 2016

Penyakit Buah Pinggang Dan Kaitannya Dengan Alport Sindrom

Alport Sindrom merupakan penyakit keturunan yang mana memberi kesan terutamanya kepada glomeruli, iaitu sejambak kapilari halus di dalam buah pinggang yang menapis sisa kumuhan dari darah. Penyakit ini pertama kali dihuraikan oleh seorang doktor inggeris bernama A. Cecil Alport.

Alport sindrom disebabkan oleh perubahan genetik (mutasi – perubahan jumlah atau struktur bahan genetik (DNA) pada suatu sel) yang memberi kesan terhadap kologen jenis IV, iaitu protein yang penting untuk struktur normal dan fungsi glomeruli. Simtom yang terawal penyakit ini ialah kehadiran darah di dalam air kencing (hematuria).

Apakah simptom Alport sindrom? Alport sindrom selalunya memberi kesan terhadap buah pinggang. Kebanyakan pesakit dengan Alport sindrom juga mengalami masalah pendengaran dan keabnormalan pada mata, kerana protein kolagen jenis IV adalah penting untuk struktur normal dan fungsi dalaman telinga dan mata.

Buah pinggang: Ciri utama penyakit ini adalah kehadiran darah di dalam air kencing (hematuria). Lelaki dengan link -X Alport sindrom mengakibatkan hematuria ketika bayi dan ianya selalu hadir. Perempuan dengan link-X Alport sindrom juga mengalami hematuria tetapi ianya berlaku kadang-kadang sahaja.

Hematuria bagi Alport sindrom selalunya mikroskopik, yang bermaksud ianya hanya dapat dikesan dengan menggunakan mikroskop atau penguji air kencing. Kadang-kadang kanak-kanak dengan Alport sindrom mempunyai air kencing yang berwarna perang, merah jambu atau kemerahan untuk beberapa hari bersama dengan rasa kesejukan dan selsema. Hematuria akan hilang dengan sendirinya dan ianya tidak membahayakan.

Apabila kanak-kanak lelaki dengan Alport sindrom membesar, mereka akan mula menunjukkan tanda-tanda penyakit buah pinggang yang lain termasuk kehadiran protein di dalam air kencing dan tekanan darah tinggi. Simptom-simptom ini selalunya akan hadir apabila kanak-kanak ini mencapai usia remaja.

Kanak-kanak perempuan dengan Alport sindrom selalunya tidak akan mengalami protein di dalam air kencing dan tekanan darah tinggi sehingga ke peringkat umur yang lebih tua, tetapi kadang-kadang simptom ini muncul ketika remaja.

Telinga: Hilang pendengaran yang progresif adalah ciri penting yang lain Alport sindrom. Lebih kurang 80% kanak-kanak lelaki dengan Alport sindrom akan mengalami hilang pendengaran secara progresif selalunya ketika remaja.

Kehilangan pendengaran yang progresif ini memberi kesan terhadap kedua-dua belah telinga. Namun alat pendengaran selalunya sangat efektif bagi pesakit ini.

Kanak-kanak perempuan dengan Alport sindrom juga boleh mengalami hilang pendengaran tetapi kurang berbanding dengan lelaki dan selalunya terjadi pada peringkat umur yang lebih tua. Pemindahan buah pinggang tidak dapat mengembalikan masalah kehilangan pendengaran bagi pesakit Alport sindrom.

Mata: Lebih kurang 15% golongan lelaki dengan Alport sindrom mengalami bentuk kanta mata yang tidak normal yang dikenali Anterior Lenticonus. Pesakit dengan Anterior Lenticonus akan mengalami masalah dengan penglihatan mereka dan kemudian mengakibatkan katarak.

Berapa seriuskah Alport Sindrom? Alport sindrom akan mengakibatkan kerosakan buah pinggang yang progresif. Glomeruli dan struktur normal buah pinggang yang lain seperti tubul perlahan-lahan akan digantikan dengan tisu parut lalu mendorong terjadinya kegagalan buah pinggang.

Semua kanak-kanak lelaki dengan Alport sindrom tidak menghiraukan jenis genetik, akhirnya akan mengalami kegagalan buah pinggang. Selalunya mereka akan memerlukan dialisis atau pemindahan buah pinggang ketika remaja atau dewasa, tetapi kegagalan buah pinggang boleh berlaku selewat umur 40-50 tahun bagi sesetengah golongan lelaki dengan Alport sindrom.

Kebanyakan kanak-kanak perempuan dengan X-link Alport sindrom tidak akan mengalami kegagalan buah pinggang. Walaubagaimanapun, golongan wanita dengan Alport sindrom yang semakin berumur, berkemungkinan mendapat kegagalan buah pinggang telah meningkat.

Kesemua kanak-kanak lelaki dan perempuan dengan kemerosotan autosomal Alport sindrom akan mengalami kegagalan buah pinggang, selalunya apabila mereka mencecah umur remaja atau awal dewasa.

Individu dengan autosomal dominan Alport sindrom selalunya sihat sehingga pertengahan umur sebelum mendapat kegagalan buah pinggang.

Bagaimanakah Alport Sindrom Didiagnosis? Pada masa kini, diagnosis untuk Alport Sindrom bergantung pada penilaian terhadap ciri-ciri klinikal pesakit, sejarah keluarga, dan keputusan biopsi tisu. Alport Sindrom menghasilkan perubahan unik terhadap dinding salur darah glomeruli yang mana boleh dikesan melalui mikroskopik elektron terhadap bahan biopsi buah pinggang.

Biopsi buah pinggang juga boleh diuji untuk kehadiran atau tidak rantaian kolagen jenis IV alpha-3, alpha-4 dan alpha-5. Maklumat ini selalunya sangat membantu dalam memastikan diagnosis yang disyaki adalah Alport sindrom.

Prosuder diagnostik alternatif adalah biopsi kulit. Rantaian kolagen jenis IV secara normalnya hadir pada kulit. Kebanyakan lelaki dengan bentuk x-link Alport sindrom, rantaian alpha-5 akan hilang keseluruhannya daripada kulit.

Bagaimana Alport Sindrom dirawat? Pada masa kini, tidak ada rawatan yang spesifik untuk Alport sindrom. Individu dengan Alport sindrom akan mendapat rawatan yang sama dengan pesakit yang menghidapi tekanan darah tinggi dan simtom penyakit buah pinggang yang lain.

Pemindahan buah pinggang selalunya sangat berjaya bagi mereka yang mengidap Alport sindrom, dan merupakan rawatan yang terbaik apabila mencapai kegagalan buah pinggang peringkat akhir (ESRD).

Kajian perubatan sangat menarik dalam memahami mengapa individu dengan Alport sindrom mendapat kegagalan buah pinggang, dan rawatan yang dapat melambatkan atau mencegah terjadinya kegagalan buah pinggang. Beberapa rawatan yang dilakukan telah diuji terhadap binatang dengan Alport sindrom. Bagaimana Alport Sindrom diturunkan? Kolagen jenis IV sebenarnya terdiri daripada enam jenis protein atau rantaian yang dikenali dengan alpha-2, alpha-3, alpha-4, alpha-5 dan alpha-6. Mutasi yang memberi kesan terhadap rantaian alpha-3, alpha-4 atau alpha-5 kolagen jenis IV akan mengakibatkan Alport Sindrom.

Terdapat 3 jenis genetik Alport Sindrom Link-x: Bentuk Alport sindrom yang paling biasa berlaku. Dianggarkan sebanyak 80% individu dengan penyakit ini mempunyai jenis link-x. Kanak-kanak lelaki dengan dengan jenis ini mendapat kesan teruk dan selalunya mendapat kegagalan buah pinggang dalam hidup mereka.

Kanak-kanak perempuan dengan jenis ini selalunya mengalami simptom yang sederhana berbanding kanak-kanak lelaki, tetapi mereka juga boleh mendapat kegagalan buah pinggang. Individu lain dengan Alport sindrom mempunyai samada jenis kemerosotan autosomal yang mana mendapat kesan 15% atau jenis autosomal dominan yang mana mendapat kesan 5%.

Apakah tinjauan terhadap Alport sindrom? Para pengkaji baru-baru ini telah mengasingkan gen yang bertanggungjawab yang menyebabkan Alport sindrom. Kajian telah mendedahkan 3 mutasi gen tersebut. Penemuan ini bukan sahaja akan memberikan diagnosis yang tepat Alport sindrom, tetapi membuka terapi genetik yang berkemungkinan pada masa akan datang untuk penyakit ini.

Sumber: National Kidney Foundation l Alport Syndrome

BAGAIMANA JUS DELIMA BIO EMAS BOLEH MEMBANTU Dalam Jus Delima Bio Emas Terkandung bahan-bahan utama yang terdiri daripada delima, zaitun, anggur, kurma, aprikot, manna dan madu. Diantara komponen tersebut, ada beberapa darinya mengandungi mineral, bahan perubatan yang berkhasiat untuk pemulihan buah pinggang seperti berikut:

i. Manna atau gam arab atau gum arabic atau juga senegal gum Fungsi Manna dalam membantu pesakit buah pinggang bukanlah metos tetapi ia telah dibuktikan secara kajian klinikal dan saintifik oleh pakar-pakar dan ahli biokimia terhadap manusia atau pun haiwan.

a. Kajian pengambilan Manna untuk rawatan pesakit buah pinggang kronik CRF yang menjalani hemodialisis oleh sekumpulan pakar di Sudan yang dianggotai oleh Ali AA, Ali KE, Fadlalla AE, Khalid KE. (rujuk - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17999333) keatas 36 pesakit CRF dan dipecahkan kepada 3 kumpulan iaitu A, B dan C.

Selepas 3 bulan rawatan, tahap urea serum menurun dengan ketara sebanyak 31.2 dan 44.18% bagi kumpulan A dan B, masing-masing, berbanding dengan garis dasar ( 0.01 < p < 0.001) dan kumpulan kawalan (p < 0.05).

Tahap serum kreatinin menurun dengan ketara dalam kumpulan pengguna Manna (A, B dan D ) dengan 9.94, 12.65 dan 11.7% masing-masing, berbanding dengan kumpulan kawalan ( p < 0.001) . Terdapat pengurangan yang signifikan ( p < 0.05) dalam serum tahap urik asid oleh 14 dan 19.9% bagi kumpulan A dan B, masing-masing, berbanding dengan garis dasar.

Tahap kalsium serum meningkat sebanyak 12.64%, 15.75% dan 8.75 % bagi kumpulan A, B dan D, masing-masing, dan kenaikan ini berbeza secara ketara ( 0.05 < p < 0.001) dari garis dasar dan kawalan kumpulan untuk kumpulan A dan B. Tahap serum fosforus menurun dengan ketara oleh 22.54% bagi kumpulan A, 17.69% bagi kumpulan B dan 7.71% bagi kumpulan D, berbanding dengan garis dasar ( 0.05 < p < 0.001) .

Dari kajian ini, kami membuat kesimpulan bahawa pengambilan Manna (gam arab) boleh mengurangkan kesan buruk kegagalan buah pinggang kronik - CRF.

b. Dalam satu kajian kesan penggunaan Manna keatas tikus yang mengalami kegagalan buah pinggang kronik -CRF oleh para penyelidek Ali BH, Ziada A, Al Husseni I, Beegam S, Al-Ruqaishi B, Nemmar A. yang diterbitkan pada 15/10/2011 (rujuk - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21741228) mendapati Kesimpulannya, tekanan darah yang tinggi pada tikus yang mengalami CRF dapat dikurangkan dengan pemgambilan manna - Gam Arabic.

Selain berfungsi membantu buah pinggang, manna juga bertindak menstabilkan tekanan darah. Tekanan darah (BP) yang normal sangat baik untuk penjagaan buah pinggang sehat.

Testimoni Pengguna Jus Delima Bio Emas: testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas[/caption]
testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emastestimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emastestimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas
[caption id="attachment_2227" align="aligncenter" width="307"]testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas testimoni penyakit kencing manis guna Jus Delima Bio Emas[/caption]
[caption id="attachment_2238" align="aligncenter" width="250"]Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas-selepas 3 minggu Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas-selepas 3 minggu[/caption][caption id="attachment_2239" align="aligncenter" width="250"]Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas Kencing Manis menggunakan Jus Delima Bio Emas[/caption]
Masa tertimoni ini diambil, pesakit baru habis minum satu botol Jus Delima Bio Emas 750ml dan memulakan minum botol kedua. Masanya ialah 3 minggu dengan pengambilan 2 sudu besar sekali minum 3 kali sehari iaitu awal pagi, tengah hari dan sebelum tidur malam. Di bawah ialah perkembangan positif pesakit pada 13/02/2015 iaitu hari ke 22 menggunakan Jus Delima Bio Emas dengan cara minum dan sapu. [caption id="attachment_2254" align="aligncenter" width="500"]Jus Delima Bio Emas Merawat Kencing Manis Jus Delima Bio Emas Merawat Kencing Manis[/caption] [caption id="attachment_2256" align="aligncenter" width="500"]Kencing manis dirawat mengguna Jus Delima Bio Emas Kencing manis dirawat mengguna Jus Delima Bio Emas[/caption] [caption id="attachment_2209" align="aligncenter" width="450"]testimoni pesakit buah pinggang menggunakan Jus Delima Bio Emas testimoni pesakit buah pinggang menggunakan Jus Delima Bio Emas[/caption] [caption id="attachment_2210" align="aligncenter" width="450"]testimoni pesakit buah pinggang menggunakan Jus Delima Bio Emas 1 paras keratinin telah turun dari 344 umol/L kepada 97 umol/L [/caption]

Diharap pesakit itu terus mendapat kesan positif sehingga sembuh ketiga-tiga jenis penyakit yang dialaminya, insyaAllah. Lihat khasiat Manna Atau Gum Arabic Atau Juga Acacia Gum kepada penyakit buah pingang, darah tinggi dan kencing manis.

Maklumat Tambahan Yang Berkaitan:

  • 1. Khasiat Manna (Gum Arabic) Kepada Masaalah Buah Pinggang
  • 2. Kajian Saintifik Artikel di bawah boleh memberi manafaat serta info yang berguna:
  • Penyelidikan Mengenai Potensi Manna Dalam Mengatasi masaalah Buah Pinggang. 1. The effects of gum arabic oral treatment on the metabolic profile of chronic renal failure patients under regular haemodialysis in Central Sudan. This study aimed at assessing the effect of gum arabic (Acacia senegal) oral treatment on the metabolic profile of chronic renal failure (CRF) patients. A total of 36 CRF patients (under regular haemodialysis) and 10 normal subjects participated in this study. The patients were randomly allocated into three groups-group A: 12 CRF patients under low-protein diet (LPD) (<40 g day(-1)) and gum arabic (50 g day(-1)) treatment; group B: 14 CRF patients under LPD and gum arabic, iron (ferrous sulphate, 200 mg day(-1)) and folic acid (5 mg day(-1)) treatment; group C (control group): 10 CRF patients under LPD and iron and folic acid treatment and group D: 10 normal volunteers (on normal diet) under daily dose of 50 g gum arabic. Each of the above treatments was continued for three consecutive months. Blood samples were collected from each subject before treatment and twice per month "pre-dialysis" for 3 months. Biochemical parameters measured were: serum urea, serum creatinine, serum uric acid, serum calcium and serum phosphorus. By the end of the 3 months of treatment, serum urea levels significantly decreased by 31.2 and 44.18% for group A and B, respectively, compared with the baseline (0.01 < p < 0.001) and control group (p < 0.05). Serum creatinine levels significantly decreased in the groups of gum users (A, B and D) by 9.94, 12.65 and 11.7%, respectively, compared with the control group (p < 0.001). There was a significant decrease (p < 0.05) in serum uric acid levels by 14 and 19.9% for group A and B, respectively, compared with the baseline. Serum calcium levels increased by 12.64, 15.75 and 8.75% for group A, B and D, respectively, and these increases were significantly different (0.05 < p < 0.001) from baseline and control group for groups A and B. Serum phosphorus levels significantly decreased by 22.54% for group A, 17.69% for group B and 7.71% for group D, compared with the baseline (0.05 < p < 0.001). From this study, we conclude that oral administration of gum arabic could conceivably alleviate adverse effects of CRF. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17999333
  • 2. Effects of gum arabic (Acacia senegal) on water and electrolyte balance in healthy mice. Gum arabic (GA) is a dietary fiber derived from the dried exudates of Acacia senegal. It is widely used in both the pharmaceutical and food industries as an emulsifier and stabilizer. It is also used in the traditional treatment of patients with chronic kidney disease in Middle Eastern countries. However, the effects of GA on renal function remain ill-defined. Design: We explored the effects of GA on the water and electrolyte balance of healthy wild-type 129S1/SvImJ mice (n = 18). Feces and urine were collected in metabolic cages before and after 3 or 14 days of treatment with 10% GA in drinking water. e: The GA solutions contained particularly high concentrations of Ca2+, Mg2+, and K+. Because of enhanced uptake, treatment with GA significantly increased both the intestinal and renal excretion of Mg2+ and Ca(2+). The latter was accompanied by decreased urinary excretion of inorganic phosphate and decreased plasma concentrations of 1,25-dihydroxy vitamin D. Moreover, GA significantly increased fecal weight and Na+ excretion. Gum arabic increased 24-h creatinine clearance (from 283 +/- 35 to 382 +/- 40 muL/min [SEM]) and urinary antidiuretic hormone excretion, and decreased daily urine output (from 1.8 +/- 0.2 to 1.2 +/- 0.1 mL/24 h) as well as the urinary excretion of Na(+) (from 226 +/- 22 to 196 +/- 19 mumol/24 h). In conclusion, treatment with GA resulted in moderate but significant increases of creatinine clearance and altered electrolyte excretion, i.e., effects favorable in renal insufficiency. US National Library of Medicine National Institutes of Health
Maklumat yang juga anda perlu tahu: Sumber rujukan kajian/penyelidikan keatas khasiat Manna (Arabic Gum - Acacia Gum) Catatan Tambahan: Di bawah ialah senarai diantara ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat penyakit Kencing Manis atau Diabetes jenis 2, yang mengandungi maklumat penuh seperti kegunaan dan kesan sampingan apabila menggunakannya: produk kesihatan untuk penyakit buah pinggang, PRODUK KESIHATAN UNTUK KENCING MANIS,DARAH TINGGI,SAKIT JANTUNG DAN BUAH PINGGANG, petua utk sakit buah pinggang, penawar untuk penyakit buah pinggang, info pesakit buah pinggang kronik pesakit buah pinggang, jantung berdebar  

No comments:

Post a Comment